Waarom ‘populairste meisje van de klas’-teksten funest zijn voor je website

Deze foto.

Kijk er even goed naar.

Dat opengeslagen boek, die zoetsappige blikken.
Die gemanicuurde hand-met-trouwring op haar knie.

Zijn jasje, haar sjaaltje.

Alles in dat plaatje klopt.

En dat is nu precies het probleem

Het klopt niet.

Geen enkel gezond stel zit op zondagochtend op een zelf meegebrachte hocker in een veld vol bloemen naar elkaar te lachen.

Stel je even voor dat jij daar zit.

Awkward.

Als mijn Lief me tijdens een wandeling met zo’n grijns gaat voorlezen uit een boek, heeft dat maar één effect.

Dan gaan alle alarmbellen af

Deelde hij het bed met een ander?

Morste hij rode wijn op mijn lievelingsbroek?

Kocht hij een strijkplank voor mijn verjaardag?

Ik trap er in ieder geval niet in.

Te veel perfectie zorgt voor het gevoel dat er iets niet in de haak is.

Dat er achter die prachtige façade dingen schuilgaan die we niet mogen zien.

En toch

Tóch doen we het bijna allemaal.

Neem nou de teksten op je website.

Wat laten die aan jouw lezer zien?

Lopen de zinnen in lekker zittende, maar licht versleten gympen over het scherm, of staan ze met strakgestrikte veters netjes op een rij?

Als het gaat om het beschrijven van onze eigen dienstverlening doen we vaak hetzelfde als de fotograaf van deze foto.

We presenteren onszelf zoals we denken dat de buitenwereld ons wil zien.

“Ons product is van uitmuntende kwaliteit.”

“Voor gegarandeerd succes ben je bij ons aan het juiste adres.”

“Met onze professionele hulp sta je binnen no time aan de top.”

Ineens willen we clichés en perfectie op onze homepage.

We vergeten stante pede wie we werkelijk zijn en schetsen het plaatje van dat koppel in het bloemenveld.

Kortom: we zijn het populairste meisje van de klas

Dat middelbareschoolmeisje met die dure merkschoenen en dat haar.

Die met dat vriendje op die scooter en haar nagels in vijf verschillende kleuren.

Ze is slank, ze is mooi, en ze begint in de vierde al met roken.

Op schoolfeestjes drinkt ze de wijn direct uit de fles.

Maar als ze in de vijfde blijft zitten, mist niemand haar kijk-mij-eens-gedrag.

Weet iemand eigenlijk wat ze is gaan doen?

En wacht… hoe heette ze nou ook alweer?

Precies.

Foto: Ben White via Unsplash