Is jouw website het kneusje van de klas (net als ik)?

Op de middelbare school was ik niet erg populair.

Ik snapte niet waarom.

Ik had mijn spaarpot geleegd om een Levi’s spijkerbroek te kopen. Ik liep óók op Dr. Martins (nou ja, de namaakversie van de Schoenenreus). En toen de nieuwste CD van UB40 uitkwam kocht ik ‘m meteen, zodat iedereen hem kon overtapen op cassettebandjes. Ik deed alles om aardig gevonden te worden.

Maar het werkte voor geen meter

De vriendschappen waar ik zo naar verlangde bleven uit.

In de vierde klas bleef ik zitten. Na de zomervakantie zou ik Die Nieuwe zijn. Een ouderejaars tussen 21 versgebakken vierdeklassers. Dit was mijn onverwachte kans op een frisse start.

Op mijn eerste schooldag als zittenblijver liet ik de Levi’s in de kast liggen en ging naar school in mijn lievelingsbroek, een merkloos suède geval met wijde pijpen. Ik knipte m’n haren af. Ik besloot voortaan alleen nog maar naar muziek te luisteren die me écht iets deed (ook al vonden mijn klasgenoten Prince een raar mannetje).

 

Evelyne tachtiger jaren
Op mijn veertiende nog met Madonna-haar. Op mijn zestiende luisterend naar Purple Rain.

 

Ik begon kritische schoolkrantartikelen te schrijven. Over de stank in de meisjes-wc’s. Over de noodlokalen, waar we in de winter onze jassen en sjaals aanhielden. Over de gymleraar die altijd de meisjeskleedkamer binnenkwam als we toevallig nét stonden te douchen.

Leraren vonden mijn schoolkrantbijdragen niet altijd even fijn. Maar klasgenoten vonden het stoer dat iemand eens de waarheid zei.

Vanaf dat moment gebeurden er spannende dingen

Ik kreeg de hoofdrol in het eindexamentoneelstuk. Ik mocht Marco Borsato interviewen voor de schoolkrant. En tijdens het jaarlijkse kerstgala bekende Pascal, op wie ik drie jaar lang tevergeefs verliefd was geweest, dat hij ervan baalde dat het nooit iets was geworden tussen ons.

Aan die periode in mijn leven moest ik denken toen ik afgelopen week met een universitair projectleider sprak over online communicatie. We hadden het over de teksten op universitaire websites. Dat die zoveel beter kunnen.

Want veel websites in het hoger onderwijs zijn het kneusje van de klas

Ze doen wat anderen ook doen. Ze onderscheiden zich niet. Ze staan vol met woorden als inspirerend, uitdagend, uniek en betrokken. Woorden die een tekst abstract maken. Generalistisch. Saai.

Ben je geïnteresseerd in gezondheid, het welzijn van onze samenleving en ben je een doorzetter? Dan is de opleiding Geneeskunde misschien iets voor jou. In deze opleiding maak je direct vanaf de eerste dag kennis met de beroepspraktijk en met het uitvoeren van experimenten. Daarnaast krijg je kleinschalig, interactief onderwijs en je ontwikkelt sociale en professionele vaardigheden waarmee je straks sterker staat op de arbeidsmarkt. Je krijgt les van betrokken docenten en je wordt uitgedaagd om het beste uit jezelf te halen. Kortom: een ambitieus en inspirerend onderwijsprogramma!

Bla bla bla.

Hoe nietszeggend kan een tekst zijn?

Vervang wat woorden en je kunt hem voor iedere andere opleiding gebruiken.

Hoe zou het zijn als jouw lezer zich eens écht aangesproken voelde?

Als jouw teksten zouden inspelen op zijn belevingswereld?

Pffff, een studie kiezen. Lastig. Oké, vakken als biologie en scheikunde vind je leuk, maar je ziet jezelf écht niet met rubberlaarzen in de blubber bodemmonsters staan nemen. Of in zo’n witte labjas stofjes bij elkaar in buisjes gieten. Je wilt iets met mensen doen; ze helpen of adviseren. Iets goeds doen voor de samenleving. Geneeskunde lijkt je wel wat, maar kun je die studie aan? En wat nou als je niet wordt ingeloot? Logische vragen. Op deze pagina vind je de antwoorden.

Ja, stop maar.

Ik weet het.

Zo’n tekst krijg je er bij jouw organisatie nooit doorheen.

Maar dat geeft niet

Ik begon ook voorzichtig, met dat korte haar en die suède broek. Ik dacht dat iedereen wel iets van mijn kapsel zou vinden. Of van die wijde pijpen. Maar dat was niet zo. De wereld draaide gewoon door. En mijn zelfvertrouwen groeide (net als mijn vriendenkring). Dat kan met jouw website ook.

Eerst de schaar erin: halveer de lengte van je teksten.

Dan een andere stijl: gebruik de taal die jouw lezer ook gebruikt.

Kijk wat er gebeurt: houd in de gaten welke pagina’s wel en niet worden gelezen.

En maak je website stap voor stap toegankelijker. Eerlijker. Echter.

Zet eens een testimonial van een student online over waarom hij met een studie is gestopt

Nee, dat ís geen slechte reclame voor je opleiding, maar waardevolle informatie voor een twijfelende scholier.

Die laatste stap is het moeilijkst: jezelf volledig laten zien, in ál je facetten.

Maar het werkt.