Als ik thuis kom en de woonkamer binnen stap, zie ik het meteen.
Joep heeft plaatsgenomen aan de eettafel.
Ik weet zeker dat hij daar vanochtend nog niet zat.
Ik weet ook dat mijn kinderen straks met grote, glinsterende ogen naast Joep aan tafel gaan zitten.
Vrijwillig
Hij bereikt dingen die mij als moeder niet lukken.
Joep is onze huismascotte. Een grote, zachte teddybeer die mijn dochter ooit cadeau kreeg. En natuurlijk is Joep een levenloos knuffeldier dat niet uit zichzelf op die stoel gaat zitten.
Maar toch zit hij daar nu, met z’n rug naar me toe.
Dat zit zo:
Joep is daar liefdevol neergezet door onze schoonmaakster Jasmina.
Jasmina is een levensredder. Sinds zij bij ons over de vloer komt trappen we minder vaak op Legoblokjes en liggen onze kleren in stapels in plaats van op hopen.
En dat niet alleen
Jasmina doet nog meer.
Ze heeft het feilloos in de gaten als ik de tomatensoep weer eens te lang liet doorpruttelen op 900 watt. Ze verschoont de bedden. En strijkt zelfs overhemden.
Terwijl wij daar nooit om hebben gevraagd.
Jasmina doet nét dat beetje extra, waardoor ik altijd moet glimlachen als ik thuis kom.
Maar het allerleukst is ze met Joep.
De ene keer zit Joep gezellig op de bank voor de televisie, de andere keer heeft hij zich verstopt onder de dekens van mijn dochters bed.
En vandaag is hij dus alvast aan de eettafel gaan zitten.
Leuk verhaal, natuurlijk, maar wat heeft het te maken met je lezers?
Alles.
Als je het idee hebt dat te weinig mensen jouw blog lezen, dan is de kans groot ze bij jou dat kleine beetje extra missen. Want jouw website is net als die woonkamer: lezers doen de deur open, en dan?
Zien ze een keurig ingerichte ruimte, alles netjes aan kant? Een TripTrap aan de eettafel en drie planten op de vensterbank?
Prima. Maar zo’n woonkamer hebben de overburen ook.
Wat lezers ertoe beweegt om even te blijven hangen is dat ene opvallende detail. Een extraatje, dat ze alleen bij jou vinden.
Een Joep
Zo’n Joep is er natuurlijk in allerlei soorten en maten. Maar hoe groot, klein, hard of zacht hij ook is, het gaat erom dat jouw lezer hem ziet zitten.
Dat kan in allerlei verschillende hoeken:
In nuttige informatie waar je lezer zeker te weten iets mee kan. (En dus niet in zo’n standaard white paper waar – als je eerlijk bent – alleen maar dingen in staan die iedereen al weet.)
In eerlijke, down to earth webteksten waar een lezer zichzelf in herkent. (Dus geen ‘populairste meisje van de klas’-teksten of andere dertien-in-een-dozijn marketingtaal die alleen maar over jou gaat.)
In super goed geschreven blogposts die je gewoon in één ruk uit moet lezen. Omdat ze hilarisch zijn, of juist hartverscheurend.
Joep is onmisbaar.
Een Jasmina die hem voor je neerzet trouwens ook.